Wim Koelman sport al 50 jaar op het SSC

Al 50 jaar een sportkaart!

18 mei 2022

Dit jaar bestaat het SSC alweer 55 jaar. Maar weinig leden zullen deze hele periode hebben meegemaakt, toch komt Wim Koelman heel dicht in de buurt. Hij sport namelijk al 50 jaar bij het SSC.

Binnenkort wordt hij 72 jaar, maar sporten doet hij nog steeds maar al te graag, om fit te blijven. Samen met zijn vrouw José, is hij maar liefst drie keer per week op het SSC te vinden. “Het voelt hier als thuis.”

Het begon met een open training bij tennis. “Ik tenniste al langer en toen ik een keer het SSC binnenliep was er een plaatsje vrij in de zaal en mocht ik gelijk meetrainen.” Daarna kwam hij dagelijks op het SSC om te tennissen. Door een handblessure kon hij niet meer tennissen en is hij overgestapt naar studentenvoetbalvereniging Pusphaira..

“In het begin was Pusphaira een beetje ongeorganiseerd. Ik wilde er meer structuur aanbrengen en kwam daardoor in het bestuur terecht. Daardoor raakte ik meer betrokken bij de voetbalclub maar ook bij het sportcentrum.”

In de tijd dat Wim voetbalde werd door het bestuur van Pusphaira een internationaal voetbaltoernooi georganiseerd waar uiteindelijk 15 buitenlands clubs aan meededen. Dit toernooi is later uitgemond in het Professor van Lint toernooi. “In de tijd dat ik studeerde was er veel minder studiedruk en kon alles. Ik was toen 20 jaar oud. Een pilsje koste toen nog maar 50 cent. Mensen kwamen graag bij elkaar om te voetballen en daarna was het altijd feest. Maar hoe het er ook op het veld aan toe ging, van studenten konden ze de ‘3e helft’ nooit winnen.” Al met al was de voetbaltijd voor Wim dus het meest bepalend. “We gingen heel Europa door en daardoor leerde je ook veel nieuwe mensen kennen. Als ik niet bij de voetbalclub was geweest en daar niet zo’n goede tijd had gehad, was ik misschien al eerder afgehaakt bij het SSC.” Na 20 jaar gevoetbald te hebben was het mooi geweest. Op z’n 40ste stopte Wim bij Pusphaira, waar hij erelid is.

Teamfoto Pusphaira uit 1965

In zijn studententijd bij de TU/e, wat toen nog de THE heette, heeft hij ook zijn vrouw José leren kennen. Ze kwamen elkaar regelmatig op de campus tegen en na een aantal keer afspreken hadden de twee elkaar gevonden. “In die tijd was de THE grotendeels een mannengezelschap, dus er waren een hele hoop bewonderaars. Als José naar mij lachte, voelde ik mij wel heel bijzonder.” Doordat José op de TU/e werkte, konden zij samen op het SSC blijven sporten. Terwijl Wim regelmatig ging zwemmen met zijn neef, sloot José graag aan bij de groepslessen. Dit vond ze zo leuk dat ze vervolgens zelf groepslesdocent op het SSC is geworden. Zo heeft ze onder andere Aqua HIIT gegeven.

Zwemmen, fitnessen, duiken en schaatsen op de ijsbaan, Wim doet de meest uiteenlopende dingen op het SSC. “Je kan hier alles doen wat je leuk vindt en gewoon je gang gaan .” Toch wint golf het als favoriete sport bij Wim, daar kan hij echt zijn ei in kwijt. Hij traint tegenwoordig graag op de SSC Driving Range. “Maar geen oude mannen golf, haha. Ik wil nog wel een verre bal kunnen slaan.” Daarom fitnesst hij of springt hij af en toe het zwembad in om fit te blijven. “Ik hou gewoon van sporten, dat is eigenlijk de essentie. Ik heb geluk gehad dat ik nooit écht geblesseerd ben geraakt en prijs mezelf ook heel gelukkig met alle mooie herinneringen die ik over het SSC heb. Het blijft gewoon als een thuis voelen, ondanks dat je tussen de studenten zit.”

Ergens anders heen gaan is voor Wim dan ook zeker geen optie. “Zolang het kan blijf ik nog gewoon hier sporten. De omgeving hier laat je je jong voelen en je wordt ook niet aangekeken alsof je hier niet thuishoort. Ze zullen vast niet raar op kijken als ik volgend jaar weer mijn sportkaart kom verlengen!”